Η ταυτότητα του σχολείου

 

Στα πρώτα βήματα της Ιατρικής, η διάγνωση βασιζόταν μόνο στην ικανότητα του γιατρού να εντοπίσει και να ερμηνεύσει σωστά τα συμπτώματα μιας νόσου. Στη διαδικασία αυτήν, ο γιατρός χρησιμοποιούσε τις κλινικές του δεξιότητες. Στην εποχή μας, η νέα γνώση έρχεται καταιγιστική και ανατρέπει μέρα με τη μέρα δόγματα και αντιλήψεις, διαγνωστικές προσεγγίσεις και θεραπείες.

Ο Ουρολόγος παρακολουθεί με δυσκολία τις εξελίξεις, ενώ ο χρόνος για τη μεταφορά της νέας γνώσης στην κλινική πράξη παραμένει μεγάλος, καθιστώντας τη συνεχιζόμενη διά βίου εκπαίδευση των Ουρολόγων δύσκολη.

Οι σύγχρονες τάσεις εκπαίδευσης, από την άλλη, έχουν αναθεωρήσει την παραδοσιακή από αμφιθεάτρου διδασκαλία μέσα από νεωτεριστικές μεθόδους που άρχισαν να αποδίδουν καρπούς και πλέον υιοθετούνται από τον ακαδημαϊκό χώρο διεθνώς.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, με βάση σχεδόν 2 δεκαετιών εκπαιδευτικής εμπειρίας των Μ.Μ.Ο.Π./ΙΜΟΠ σε κάθε γνωστικό αντικείμενο της Ουρολογίας, προσωρούμε στην οργάνωση του 9ου Ελληνικού Διαδραστικού Σχολείου Ουρολογίας. Πρόκειται για ένα Σχολείο, όπου οι συμμετέχοντες έχουν "ίσο χρόνο" με τους διδάσκοντες και η τεκμηριωμένη επιστημονική γνώση συναντά την καθημερινή κλινική πράξη και εμπειρία. Σκοπός του είναι να εκθέσει τις σύγχρονες επικρατούσες τάσεις της επιστήμης και να συζητήσει με τους συνεδέλφους τρόπους αντιμετώπισης που διέπονται από τις αρχές της ορθής κλινικής πράξης και της Ιατρικής με επίκεντρο τον ασθενή.

Σε ποιους απευθύνεται;

Το Σχολείο απευθύνεται αποκλειστικά σε Ουρολόγους, που, παρά τον φόρτο της καθημερινότητας, έχουν δείξει, διαχρονικά, ότι αναζητούν τη νέα γνώση και γι' αυτό έχουν αγαπήσει το Σχολείο.

Απευθύνεται ιδιαίτερα στους νεότερους συναδέλφους που, σε δύσκολους καιρούς, όπως αυτοί που διανύουμε, έχουν ελάχιστες ευκαιρίες συνεχιζόμενης εκπαίδευσης.

Περιορισμένος αριθμός θέσεων (10) θα δοθεί σε ειδικευόμενους που ολοκληρώνουν μέσα στο 2016 την ειδικότητα.

Η δομή του σχολείου

Μέσα από φροντιστήρια, διαδραστικά σεμινάρια, βήμα-βήμα συζήτηση χειρουργικών τεχνικών και των επιπλοκών τους, καθώς και μέσα από ομάδες εργασίας, γίνεται προσπάθεια ομοφωνίας σε διαγνωστικά και θεραπευτικά διλήμματα με γνώμονα την τεκμηριωμένη Ιατρική και την κλινική εμπειρία. Δίδεται, επίσης, η δυνατότητα ευρείας συζήτησης απόψεων και, το κυριότερο, άμεσης επικοινωνίας εκπαιδευτικών/εκπαιδευομένων.

Οι εκπαιδευόμενοι βρίσκουν πλέον στο http://www.imop.gr/uroschool όλο το υλικό:
α) τις διαφάνειες των ομιλιών
β) 2-5 επιλεγμένα ανασκοπικά άρθρα από τη διεθνή βιβλιογραφία ανά ενότητα διαλεγμένα από τους αντίστοιχους εκπαιδευτές, και
γ) το τεστ αυτογνωσίας αποτελούμενο από 100 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών στα θέματα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα προετοιμασμένο και πάλι από τους εκπαιδευτές.

Εκπαιδευτικές ενότητες

  • Φροντιστήρια

Παρουσίαση θεμάτων ειδικού ενδιαφέροντος σε 30 λεπτά και ακολούθως συζήτηση 30 λεπτών. Σκοπό έχουν να δώσουν τις απαραίτητες γνώσεις σε θέματα που απασχολούν κάθε Ουρολόγο.

  • Διαδραστικά σεμινάρια

Τα σεμινάρια πραγματεύονται, με ολοκληρωμένο τρόπο, διάφορα θέματα που αφορούν στον Ουρολόγο. Έχουν διάρκεια 90-120 λεπτά εκ των οποίων ο μισός χρόνος ανήκει στο ακροατήριο για ερωτήσεις και σχόλια. Η διαδραστική παρουσίαση δίνει τη δυνατότητα μιας «τελικής πρόβας» πριν από την εφαρμογή της νέας γνώσης την επόμενη ημέρα στην κλινική πράξη.

  • Εικονικοί ασθενείς

Όλο και συχνότερα η ιατρική πράξη αντιμετωπίζει διλήμματα, και ο ασθενής ζητά δεύτερη γνώμη. Το πρόβλημα βρίσκεται στις αντικρουόμενες απόψεις των ιατρών.  Οι ομάδες εργασίας είναι το πλέον διαδραστικό τμήμα του σχολείου. Οι εκπαιδευόμενοι στο τέλος κάθε ημέρας αντιμετωπίζουν στον υπολογιστή τους ένα περιστατικό εικονικού ασθενή πάνω στις 3 θεματικές ενότητες χωριστά, που αντανακλούν 3 από τις συχνές Ουρολογικές παθήσεις. Το επόμενο πρωί,  ενώπιον όλων γίνεται η τεκμηρίωση των σωστών απαντήσεων/λύσεων από τους 2 εκπαιδευτές.

  • Χειρουργικά μυστικά

Τα χειρουργικά μυστικά αποτελούν το δυσκολότερο ίσως κομμάτι μετάδοσης δεξιοτήτων και εμπειρίας. Στόχος είναι το καλό μετεγχειρητικό αποτέλεσμα και η αποφυγή επιπλοκών. Επιπλοκές, όμως, αντιμετωπίζουν όλοι όσοι χειρουργούν - κάποιες, μάλιστα, γίνονται εφιαλτικές τόσο για τον ασθενή όσο και για τον θεράποντα ιατρό. Ο τελικός σχολιασμός ανήκει στους εκπαιδευόμενους αλλά και στους εκπαιδευτές, που καλούνται να  αταθέσουν τη δική τους εμπειρία.

  • UroSwords

Πρόκειται για επιστημονικές μονομαχίες πάνω σε αναπάντητα Ουρολογικά ερωτήματα. Ο διαιτητής θέτει ερωτήσεις και σε 3 λεπτά πρέπει κάθε μονομάχος να τεκμηριώσει την προκαθορισμένη θέση του. Στο τέλος κάθε ερώτησης, το κοινό ψηφίζει την πιο πειστική θέση. Ο μονομάχος που θα κερδίσει 2 ή και τους 3 γύρους θα αναδειχτεί νικητής.

Test αυτογνωσίας

Οι εκπαιδευτές ετοιμάζουν περίπου 100 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών  (4-5 επιλογές, μία μόνο σωστή απάντηση), με βάση τα κλινικά μηνύματα κάθε ενότητας του σχολείου. Οι εκπαιδευόμενοι απαντούν ηλεκτρονικά στις αντίστοιχες ερωτήσεις, στο τέλος κάθε θεματικής ενότητας.

Οι 3 συνάδελφοι που θα απαντήσουν στις περισσότερες ερωτήσεις σωστά κερδίζουν τη συμμετοχή τους στο UroCourse 2016 στην Αγριά!

Εκπαιδευτές

Είναι εξαιρετική τιμή για το ΙΜΟΠ το γεγονός ότι, στην προσπάθειά του αυτή για έβδομη συνεχή χρονιά, στηρίζεται από μία ομάδα διαπρεπών ακαδημαϊκών δασκάλων/εκπαιδευτών από όλα τα Πανεπιστήμια της χώρας.  Μία σύμπραξη, λοιπόν, μεντόρων, αλλά και νεότερων Ουρολόγων με σημαντική ήδη παρουσία και αναγνώριση στο διεθνή και ελληνικό επιστημονικό στίβο, εγγυάται ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου.

Αξιολογήσεις

Η εκπαιδευτική διαδικασία βασίζεται στην κρίση κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος και των εκπαιδευτών του. Οι εκπαιδευόμενοι συμπληρώνουν ηλεκτρονικά το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης των εκπαιδευτών, καθώς και του σχολείου στο σύνολό του. Η διαδικασία αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού αφενός θα κρίνει το εκπαιδευτικό εγχείρημα, αφετέρου θα δώσει τη δυνατότητα τόσο διόρθωσης λαθών όσο και μελλοντικής βελτίωσης. Θα πρέπει να τονιστεί πως η οργανωτική επιτροπή, όπως και πέρυσι,  βασίστηκε στις αξιολογήσεις ομιλητών/ εκπαιδευτών των περασμένων ετών για την κατάρτιση του φετινού προγράμματος. 

Μοριοδότηση EU-ACME

Το πρόγραμμα του σχολείου κατατίθεται, όπως κάθε χρόνο, ώστε να ενταχθεί στο πρόγραμμα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης EU-ACME του European Board of Urology.

Γενικές πληροφορίες

Σύμφωνα με την παράδοση, ο Απόλλωνας μετέφερε ως βρέφος τον πατέρα της Ιατρικής Ασκληπιό μετά τη θανάτωση της μητέρας του Κορωνίδας στον Κένταυρο Χείρωνα στο Πήλιο, ο οποίος τον ανέθρεψε και του μετέδωσε τις θεραπευτικές του γνώσεις. Τη μορφή του Ασκληπιού, που κρατά το θεραπευτικό φίδι, ο Ζευς τοποθέτησε ανάμεσα στα άστρα, δίπλα σε αυτήν του δασκάλου του, Κενταύρου Χείρωνα. Τα παραπάνω δικαιολογούν την αρχική επιλογή του Πηλίου ως τόπου πραγματοποίησης της εκδήλωσης, στο πιο εύκολα προσβάσιμο χωριό του, την Πορταριά.

Η εμπειρία των έξι προηγούμενων ετών έδειξε ότι η απομόνωση σε ένα ιδιαίτερα ευλογημένο φυσικό τοπίο, το αγαπημένο θέρετρο των θεών του Ολύμπου, υπηρετεί άψογα τους σκοπούς του σχολείου. Το ξενοδοχείο «Portaria» διαθέτει την υποδομή και θα φιλοξενήσει και φέτος το σχολείο. Σκοπός είναι να επιτευχθεί μία αξιοπρεπής αλλά λιτή εκδήλωση και να αποφευχθεί οτιδήποτε υπερβολικό ή ξένο προς την εκπαιδευτική διαδικασία.

Η Πορταριά διαθέτει πολλά ξενοδοχεία και ξενώνες. Για την κάλυψη των αναγκών του συνεδρίου έχει εξασφαλιστεί επαρκής αριθμός δωματίων σε αυτά. Φέτος, η εγγραφή περιλαμβάνει πλήρη κάλυψη των εξόδων.